Vallei van Paúl

20 maart 2018 - Paul, Kaapverdië

Het is dinsdag 20 maart. Opa voor de Atlantische oceaan (opa voor de oceaan)

Heerlijk geslapen en ontbeten. Als we vragen we om de 'conto' ontstaat er enige verwarring. Ik had een kamer met dubbel bed gereserveerd. Maar hier geldt niet als prijs de gereserveerde kamer, maar het aantal personen. Van 62 euro wordt het nu 88 + tax.

De tweede verwarring: Er gaat geen aluguer naar Paúl.

Maar een taxi wel! Gelukkig! ;-) We bestellen hem om 9.30 uur.

Opa pint nog even wat extra geld, en dan brengt Joseph, of beter Dzimirla, want zo kent iedereen hem, ons naar Chez Sandro, in de vallei van Paúl.

Halverwege rijdt er nog iemand met ons mee. En dan zijn we er. De rit van de taxi kostte 2550 escudo's. Ongeveer 25 euro.

Tegen half 11 hebben we ons geïnstalleerd op de WI-FI-plek met twee bolletjes zelfgemaakt ijs. ( kokos en banaan)Twee bolletjes ijs

Dan is het zover, de kamer is klaar. Op de bovenste etage. Prachtig! Douche en toilet op de gang, waar we samen met de gasten van twee andere kamers gebruik van maken. En een groot dakterras met relaxstoelen.

We verkleden ons en gaan op pad. En we zijn nog maar nét vertrokken of we worden aangesproken door een Kaapverdiaan die ons vraagt of we zijn huis zouden willen zien? Ja hoor. Graag. Zijn huis blijkt een complete grogue-(rum)fabriek te zijn. We komen er via een 'oerwoud' van bananen Bananen koffiebomenKoffiebonen koffieboon en suikerrietplanten. Suikerriet Hij laat ons het hele proces zien van suikerriet tot rum.Verpulpmachine Écht Ponchegeweldig. Op het bedrijfDaarna kopen we een flesje punch van cocos en de originele grogue.

Zowel hem als zijn vrouw Het winkeltje die het winkeltje runt, zetten we op de foto Proost en brengen deze even later bij hun langs. Ik kan niet de juiste woorden vinden van wat er toen gebeurde. De man, die voorheen zoveel vertelde en als een trotse pauw zijn bedrijf liet zien, viel helemaal stil. Ook zijn vrouw was ontroerd. Zijn kleine kinderen, vanuit het niets ook ineens aanwezig, waren helemaal opgewonden. Hoe kon dit?

Missie geslaagd!

Daarna gaan opa en ik de berg op. Zien traditionele huisjes,   gemaakt van de bladeren op het veld en vastgemaakt met sisal, een sterk touw waarvan de planten ook op de berg groeien. Traditioneel huisje En ezeltjes met volle Volbepakte ezelbepakking. Ezeltje op onze weg Een prachtige wandeling van zo'n 3 uur. De berg op

Inmiddels is het avond. We hebben een tafeltje gereserveerd in het hotelletje.

Wat een heerlijke dag!!!

Een prachtige tocht

nB. Grogue is de nationale drank van Kaapverdië. Het is een uit suikerriet gedistilleerde rum. De geur van de drank doet denken aan warme banaan. De ambachtelijke sterke drank hoort bij de Kaapverdianen en wordt tijdens verschillende gelegenheden gedronken.De traditie van het maken en consumeren van rum zit diep geworteld in de Kaapverdische cultuur. De drank zit figuurlijk vol passie en traditie.

Het was voor ons een groot cadeau dit van zó dichtbij mee te mogen maken!

Op onderstaande foto is opa bezig opnieuw de video's op Reislogger te zetten. In de hoop dat het nu wél werkt!

De WI-Fi is alleen op deze plek, met uitzicht op de bergen! aanwezig. Het WiFi-plekjeMaar dan ook PERFECT!!!

Als het goed is laten de video's zich nu ook écht zien!

1. Jolie:
    20 maart 2018
    Super! Vooral dat het gelukt is om een foto van het eten te maken voordat het op is ;)
    Geniet samen!!
  2. Alice:
    Doen we lieverd XxxxX
  3. Annemieke Paalman:
    20 maart 2018
    Weer zo'n prachtig avontuur. Ja het leukste is natuurlijk om de plaatselijke bevolking te leren kennen. Top.
  4. Jan en Siny Visschedijk Wennink.:
    21 maart 2018
    Wat moet je hier nog op zeggen. Geweldig gewoon. Wij genieten mee!!!!!!
  5. Jehanne:
    21 maart 2018
    lieve opa en alice, wat leuk om te lezen ik vind het daar heel mooi. was de rum lekker ? vind je het daar fijn zijn de ezels groot of klein. neem je wat rum mee voor papa en mama ze zitten al te watertanden nog veel geluk
  6. Hen:
    22 maart 2018
    Hoi Jehanne. Het is hier geweldig. De zon schijnt elke dag. Zoals je kan zien ( de video's die al binnen zijn vooral mooie uitzichten in de bergen en de kracht van de atlantische oceaan. De rum was lekker maar ik denk dat je hier niet veel van moet drinken anders houden papa en mama niet meer op met dansen. De ezels zijn klein maar kunnen toch veel suikerriet dragen. We willen hier wel veel langer blijven. Vooral ook de mensen zijn hiet lief en gastvrij.Heel veel liefs. Ons