Woensdag 28-03-2018

28 maart 2018 - Tarrafal de Monte Trigo, Kaapverdië

Het is vandaag woensdag 28 maart.

Vandaag verlaten we Tarrafal. Alles staat al klaar. De tassen zijn gepakt. De bedden afgehaald. Het geld uitgeteld. betaaldag Schelpjes en steentjes zorgvuldig tussen alle kleren gestopt.

We maken een foto van de botjes en de snavel van de vogel.Schelpen Deze nemen we toch maar niet mee.

Daarna ontbeten.

Om het verzoek van David in te willigen hebben we onze kamer om 9.00 uur al beschikbaar gesteld voor de schoonmaakploeg. Vandaag vertrekt een grote groep gasten, en er komen evenveel weer terug. Ook de vier Nederlanders, met wie we inmiddels een leuk contact hebben; het oudere echtpaar uit Schiedam en Eva en Marcel uit Hillegom vertrekken vandaag.

Opa en ik hebben daarom volop tijd en lopen voor een laatste keer naar het strandje met het zwarte zand. De steen met de schildpad zetten we nog even op de foto. De schildpad is hét symbool van Kaapverdië. De oude wijze schildpad.

Er wordt volop gesnorkeld en gedoken op de plek waar wij ons bevinden en de schildpadden zijn overal onder water te zien.Schilpaddeneiland

Zelfs deze steen doet eraan denken SchildpadsteenDe schildpadsteen en de zee

Gisteravond voor het eerst met Opa naar de plek aan het water gewandeld waar de punch wordt geserveerd. Een prachtige plek! En leuk om zo met een ieder, onder het genot van dit kleine glaasje, gevuld met fruit en een beetje punch, de zon te kunnen zien ondergaan.

Toevallig kwamen op dat moment de laatste vissers binnen met drie enorme vissen.

Marcel maakt er een foto van. ( Deze houden jullie tegeoed!)

Eva en Marcel zijn hier met een auto. Als we willen kunnen we met hun meerijden! Geweldig! Beter dan al voor dag en dauw ( 5.00 uur!) met de aluguer te vertrekken.

Gisteravond gegeten met z'n zessen en nog een tijdje nagekletst. We verdelen ons laatste glaasje grogue met elkaar. En daarna gaan we allemaal heerlijk slapen.

Vanmorgen zien we Eva en Marcel weer. Zij maken nog een laatste lange wandeling richting Monte Trigo. Eva stelt ons voor dat, als we dat willen, we ook bij hen in Hillegom kunnen komen slapen, de 30ste. Zo lief!

Maar we hebben ons hotel al geboekt. En krijgen het daarna loeidruk in Nederland. Twee kleinkinderen komen de volgende dag logeren en er is nog niets aan eten in huis, de bedden moeten nog worden opgemaakt en de hond opgehaald bij mijn jongste dochter. Vervolgens de dag erna de verjaardag vieren van mijn jongste zoon. En de dag dáárna komen de kinderen en kleinkinderen van opa. Druk druk druk. Voor we het weten zitten we al helemaal weer in een ritme.;-)

Gisteren hebben opa en ik de tocht naar de waterval gemaakt.

Een héle klim! waterval wandeling  Hotel vista tarrafal

waterval wandeling Het weer is prachtig.waterval wandeling  20180327_122013  waterval wandeling  waterval wandeling  waterval wandeling

26 graden.

waterval wandeling Maar niet te heet om deze wandeling te ondernemen.   Opa bestudeert de vrucht  De vrucht  Het russische huis  De last op het hoofd  Een auto vol suikerriet stopt voor het fabriekje  Uitzicht  Opa  Opa  Opa  Traditionele huisjes  Bordj cabo verde  waterval wandeling  waterval wandeling  De berg opwaterval wandeling  Waterval de waterval!!!

Na zo'n 4 uur wandelen zijn we weer terug. Nog precies op tijd voor de soep!  Opa gaat daarna even rusten en ik schrijf het blog bij.

De internetverbinding is hier slecht. Flimpjes opladen lukt sowieso eigenlijk niet. Maar soms is er helemaal geen verbinding, terwijl de apparaten aangeven dat deze er wel zou moeten zijn. Gistermiddag om 14.30, toen we nét terug waren van onze wandeling, was er die dag voor het eerst WIFI. En vandaag pas tegen 10 nen.

Nou ja. Die tijd benutten we dan ook optimaal

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

We zitten buiten op de bovenste etage van het hotelletje. Marcel, Eva, Hennie en ik. Heerlijk in het zonnetje. Op de plek waar de wifi-verbinding zou moeten zijn. Helaas, de verbinding is te weinig om ook maar iets te kunnen doen. Veel andere gasten komen ook af en toe even naar boven om te internetten. Helaas. Er gebeurt niets. Ik sluit mijn tablet en verdiep me in een boek. Daarna gaan we met z'n vieren naar beneden voor de soep. De andere Nederlanders zijn er ook al. We eten nog één keer met elkaar. Daarna betalen we,  het portemonnee-tje van tarrafal nemen afscheid van Frank en Suzie en gaan op weg.

Marcel heeft een 'Jimmy' gehuurd. Hiermee gaan we de reis over de bergen wagen. Er is geen plek voor de bagage. Die stallen we op de achterbank tussen ons in. De reis gaat goed. We worden wel heen en weer geslingerd. Maar het is leuk zo met elkaar. Marcel maakt onderweg vele foto's. Het uitzicht is dan ook fascinerend!

Tegen 15.30 uur bereiken we Porto Novo. Daar kopen we tickets voor de ferry van 16.00 uur. Het wordt een relatief rustige overtocht. De ferry Er staat altijd wel wind, maar het is prima te doen.De ferry Daarna moeten we uitzoeken waar ons volgende hotel zich bevindt. Zonder internet en zonder kaart gaat ons dat niet lukken. Dus lopen we eerst even naar ons favoriete restaurantje om via de WIFI daar uit te zoeken waar het hotel kan zijn. We drinken even iets en gaan dan op weg. Het hotel is in de buurt, maar als we er aankomen blijkt er niemand aanwezig te zijn. We besluiten daarom eerst maar even een hapje te gaan eten en via de mail contact te leggen. Niet lang daarna klinkt het bericht dat ze ons verwachten.

Inmiddels is het 21.30 en zitten we in alle rust op onze kamer.

Morgen om 9.30 worden we opgehaald voor het ontbijt.

En daarvoor.....een goede nacht!

Grappig detail: Overal in Kaapverdië vind je voetbalvelden.Voetbalveld vlak bijons laatste hotel Zelfs hier vlakbij ons laatste hotelletje, midden in de stad Mindelo!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan en Siny Visschedijk Wennink.:
    29 maart 2018
    Schitterend allemaal. Geen tijd om een beetje bij te komen.