Mar tranquilidade, op Tarrafal de Monte Trigo

24 maart 2018 - Tarrafal, Kaapverdië

plakkaat

Het is licht.

Het ontbijt staat klaar.

Vanaf half 8 zijn we welkom.

We zijn in slaap gevallen met de ruisende zee

En wakker geworden door het gekraai van de hanen.

Dit is Tarrafal   le sable noir

Eén prachtige continue

in-

en

uitademing.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

MAR TRANQUILIDADE

de voorkant van het hotelletje De voorkant van het hotelletje

doorkijkje door de poort doorkijkje door de poort naar buiten

ons huisje Ons huisje aan de achterkant

ons balkonnetje en Opa op het balkonnetje van 'ons' traditionele huisje opa op ons balkonnetje

Onze bedden met klamboe er boven onze bedden met klamboe erboven, die we 's avonds zo boven onze bedden kunnen uitrollen.

Binnenplaatsje met hangmat binnenplaatsje voor ons huisje met een hangmat

een oase van rust de binnenplaats, beneden ...

...een oase van rust

één van de traditionele huisjes traditionele huisjes voor de gastenéén van de huisjes

Het is zaterdag 24 maart. Opa is opnieuw een beetje erger ziek geworden. De tocht door de bergen ging erg goed de lange weg naar Tarrafal leidt ons door de bergen maar eenmaal in Tarrafal aangekomen heeft hij teveel gegeten. Zijn lichaam was daar nog niet op voorbereid. Direct bij aankomst kregen we een drankje aangeboden en konden we aan tafel gaan. Heerlijke soep met brood. En 's avonds stond op de lange muur voor het hotel de muur waarop alle gangen worden klaargezet het avondeten uitgestald.

Ook daar heeft opa zo van genoten. En ondanks dat hij alleen groenten koos, geen vlees, geen vis, kreeg hij wel weer een terugslag. Het lichaam accepteerde deze hoeveelheid in één keer, na twee dagen vasten, niet.

En nu is het 8.00 uur.

er wordt geveegd Er wordt al een tijdje druk geveegd.

Wij gaan naar beneden. Het ontbijt staat klaar. Ook dit is op de muur van het hotel uitgestald.

Mandjes met gebakken brood worden rondgebracht.

Langzamerhand komen de gasten naar deze ontmoetings- spelletjes- en etensplek.

Iedereen zoekt een tafeltje op. de ontbijtplek

Opa kiest een plekje met uitzicht op de zee. uitzicht op de zee Maar hij wil nog niets eten. Drinkt twee koppen thee en wat water.

Frank, de eigenaar komt langs. Of we misschien ook zin hebben in een kop soep? We vertellen Frank over het ziek-zijn van opa. Dat zijn darmen het eten niet accepteren. Een bacterie misschien? Of de zon? Frank vraagt of we misschien witte kaas hebben gegeten? Dat wordt overal in Kaapverdië verkocht, maar als het niet vier keer goed  gesteriliseerd wordt blijft de bacterie, die er altijd in zit, aanwezig. Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Dit lijkt te kloppen. Opa en ik zijn dol op geitenkaas. Hebben dit vanaf dag één gegeten. Zou dát het kunnen zijn?

"Maar...we hebben allebei de kaas gegeten." vertelt opa.

"Ja, dat is gek hè," antwoord Frank.

"Ik wordt direct doodziek, maar mijn vrouw heeft ook nooit ergens last van!"

Na het ontbijt gaat opa direkt even liggen.

In de hangmat op het plaatsje bij onze voordeur.de hangmat hangt klaar. NO STRESS

Rust! Rust

Opa kan zo heerlijk uitrusten óf het boek lezen dat hij heeft uitgekozen uit de bibliotheek.de bibliotheek De bibliotheek heeft voor ieder wat wils, in verschillende talen.

Rust...en...een GOED boek ! Opa is direct verdiept in het boek.

Ondertussen maak ik nog even wat foto's beneden van het ontbijt. Toevallig heb ik per ongeluk twee van de medewerkers erop gezet: Raphaëla en David. Ik vraag of het oké is dat ik dit heb gedaan? "Ja hoor," antwoord Raphaëla, "Maar zou je misschien ook een foto van ons samen willen maken?"

"Ja natuurlijk!"antwoord ik.

"En weet je, straks kan ik jullie deze zelfs ook écht geven."

"Oh, dat zou fantastisch zijn!" antwoordt Raphaëla verheugd in het Duits.

Ik maak een paar foto's. De laatste vinden zij het mooist. Dan ga ik ermee naar opa. Samen printen we de foto uit. Vanavond bij het diner zullen wij deze geven. de foto is prachtig geworden!

wordt vervolgd.....

1. Vic en Gerard:
    24 maart 2018
    Gezondheid voor hennie en voor jullie samen, Alice en Hennie, geniet lekker!
  2. Alice:
    Dank jullie wel!
  3. Jan en Siny Visschedijk Wennink.:
    24 maart 2018
    Henny, in een warm land moet je oppassen met het eten en vooral water. Het is niet zoals thuis. Gaat wel weer over, maar is wel lastig nu. Toch blijven genieten. Alles wat we zien is prachtig, dus gauw beter worden. Thee en toast. Gr.
  4. Wim en Lineke:
    24 maart 2018
    Reeds iets geapp,maar blijkbaar iets verkeerds gedaan,dus nog maar een keer. Beterschap Hennie,zodat jullie samen nog van de laatste week kunnen genieten ziet er allemaal mooi uit,veel plezier verder.